Zintuiglijk ontwerpen en inrichten











Ruiken

Ruiken heeft een dwingend karakter omdat wij immers ademen. Geur bepaalt mede ons gedrag en de ervaring van de ruimte. Geur kan de funtie van de ruimte ondersteunen en de gewenste sfeer benadrukken. We ervaren geur in bredere zin. Via geur kunnen we ook makkelijker herinneringen ophalen. Dat geur een belangrijke rol speelt in ons leven is iedereen wel bekend. Bij het feit dat geur ook een psychologische rol speelt staan we minder vaak stil. Hoewel we een geur in verhouding niet lang ruiken, speelt het een belangrijke rol bij een ‘eerste indruk’. Heel subtiel werkt geur door in hoe wij andere mensen zien, hoe wij ruimtes beleven en of wij ons ergens thuis voelen of niet.

Wij gaan op een onbewuste wijze met geur om, maar onze reukzin heeft een grote invloed op zelfs de keuzes die we maken. Denk bijvoorbeeld aan koopgedrag. Verder heeft geur invloed op ons welbevinden, productiviteit en geheugen: geuren kunnen herinneringen naar boven brengen, zowel prettige als onprettige belevenissen.


Geuren en onze hersenen 

Ons reukvermogen is direct verbonden met het limbisch systeem, een gebied in de hersenen dat ook wel ons ´pleziercentrum´ wordt genoemd. Dit gedeelte van de hersenen is het centrum van emotionele stimuli. 

In veel situaties zoals bijvoorbeeld in ons koopgedrag wint de emotie het meestal van de ratio. Geuren spelen hierin een zeer belangrijke rol omdat ons reukvermogen direct appelleert aan onze emoties. Het gevolg is dat niet alleen een merk of product maar ook die bewuste omgeving waar de merken of producten zich bevinden en die ons emotioneel beïnvloeden vaak zullen winnen! 

Wat gebeurt er wanneer wij een aangename geur waarnemen? 

Ons reukvermogen en dus ons limbisch systeem zet ons lichaam aan dopamine te produceren, een endocrien werkzame stof die in de groep van weefselhormonen valt zoals ook bijvoorbeeld serotonine en melatonine. Dopamine daarentegen is echter één van de meest verslavende lichaamseigen stoffen die er bestaan. Ons gevoel van welbevinden maar ook ons koopgedrag houdt rechtstreeks verband met de aanmaak ervan. 

Het laat zich raden dat een zorgvuldig geselecteerde, aangename geur in uw bedrijf of instelling er dus direct voor kan zorgen dat uw clientèle en uw medewerkers zich prettiger zullen voelen. De verblijfsduur zal toenemen waardoor er uiteindelijk meer koopimpulsen zullen zijn. 

Voor medewerkers geldt dat de productiviteit toeneemt en er een betere werksfeer zal kunnen ontstaan.