Zintuiglijk ontwerpen en inrichten

Waarom een Belevingsonderzoek?

 

Waarom is het van belang om een belevingsonderzoek te doen?

We willen allemaal werken en wonen in een prettige omgeving
Over smaak valt niet te twisten…of toch wel? Het is goed om te weten dat smaak subjectief is. Natuurlijk weten we allemaal wat we mooi vinden en wat we niet mooi vinden. Het is ook prima dat we allemaal een eigen smaak hebben. Dat maakt ons juist uniek en hierdoor kunnen wij ons onderscheiden. Richten wij ons eigen huis in en vinden alle gezinsleden het een fijne plek om te vertoeven, dan is de inrichting geslaagd. Het wordt een ander verhaal als het gaat om een openbare ruimte, kantoor en/of instelling waar veel mensen bij elkaar komen die niet in hun vrije tijd met elkaar omgaan, niet in één huis wonen, of elkaar niet eens kennen. Om voor een brede publiek te ontwerpen en inrichten moet je wat meer in huis hebben dan een persoonlijke smaak en voorkeur voor bepaalde kleuren. Ontwerpen voor een omgeving waar een grote groep zicht thuis voelen of op zijn minst prettig vinden vraagt professionaliteit en kennis. Niet alleen gevoel voor kleur en ontwerp, maar gedegen kennis van kleur, licht, akoestiek en vormgeving. Het lijkt ook makkelijker dan het is: een gebouw inrichten. Vaak gaat het wel goed, maar meestal helaas niet. Men merkt vaak wel of een omgeving prettig of onprettig is, maar kan dan niet echt de vinger er opleggen wáárom het er niet prettig is. Wij hebben bij Four Senses een belevingsonderzoek ontwikkeld om onze klanten, bezoekers en inrichters een handvat te geven om hun omgeving te analyseren, waarbij de individuele smaak geen rol speelt en waardoor men een beeld kan krijgen waarom bepaalde ruimtes als niet prettig worden ervaren en wat er aan te doen. Eigenlijk is dit de basis waaruit een gedegen advies en plan van aanpak kan ontstaan. Pas als je weet wat er mis is, kan je er iets aan doen. Vaak zie je dat er wat ontwerpen worden gemaakt door al dan niet vakmensen en buigt men zich over een aantal plannen waarna er een keuze wordt gemaakt, vaak door mensen die onbewust zich laten leiden door hun persoonlijke smaak. Daarnaast is het budget natuurlijk ook van belang. In de praktijk valt een oorspronkelijk ontwerp helemaal uit elkaar vanwege het feit dat ieder zijn ding doet waar die goed in is, zonder het totaalontwerp in de gaten te houden. Er worden door allerlei partijen alternatieven aangeboden en men denkt vaak er goed aan te doen en geld te besparen. Het resultaat: een omgeving die niet functioneel is en die niet goed aanvoelt. Veel geld, tijd en inspanning en een matig resultaat. Dat wil dus niemand, maar toch gebeurt het. Het gevolg: jarenlang moet men “er maar tegenaan kijken” want het budget is op, men wil niet toegeven dat het een en ander niet klopt. Kortom: drama. Om veel problemen te voorkomen of om eens te toetsen of de omgeving wel als prettig wordt ervaren door bezoekers, bewoners, bezoekers of werknemers is een Belevingsonderzoek een goed middel om balans op te maken. Wij kunnen dit voor u verzorgen, maar u kunt het ook zelf doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *